2012. március 21., szerda

Kéményépítés

Mielőtt elkezdődik az építkezési szezon, és mielőtt tenyerem újra felveszi robusztus bevető-lapátformáját, s ujjaim csak kíméletesen karcolják a billentyűket, beszámolok a tavaly ősszel elvégzett munkálatokról.
Befalaztam a szabadságom
Szeptember elején, a szabadságom alatt belekóstoltam a kőművesség rejtelmeibe. A műhely sarkában elkezdtem építeni a kéményt. Méricskéltem, próbáltam vízszintbe hozni a kerámia béléscsövet, egyenesen vinni a kémény sarkát amennyire lehet. A legtöbb cigánytéglának nem sok köze van a téglatesthez. Nagyobb távolságból téglára hasonlítanak, de amint kézbe vettem, szembeötlött gazdag formaviláguk. Ívek, dudorok, patkóformák, elhajló éllek tűntek elő. Egy-egynek áztatás után nekiestem a vakolókanál sarkával, faragtam fejszével, sarokcsiszolóval, kalapáccsal, próbáltam bár egyik oldalát használhatóvá tenni. Kihívás volt ezekből függőleges, egyenes, saját talpán megálló kéményt rakni. Már jobban értékelem a házat falazó mesterek munkáját, mert az is ilyen téglából van.
Mérőléccel és helyben készített sablonnal próbálkoztam megkönnyíteni a dolgot. Kétszer is visszabontottam míg megkapta a helyét a béléscső alsó eleme, a kondenzvizet elvezető csöpögő.
A kerámia csövek belső átmérője, gyári adatok szerint 18 cm kellene legyen, valójában sajnos csak 16 cm. Ezért is halasztottam mindeddig a felrakást. Valószínűleg a kiégetés során torzult a peremük is, amin legtöbbször flexel kellett igazítsak, hogy megközelítőleg vízszintbe hozzam. A béléscső darabjait tűzálló szilikonnal ragasztottam össze, köréje 5 centis kőzetgyapot szigetelés került, majd ezt cigánytéglával falaztam be.
A nappaliban körzővel kirajzoltam a csatlakozónyílást és áttörtem a falat a raktárba, ahol a kémény épül. Így a kémény nem foglal helyet a szobában és a raktárban is lehet egy kályha, aminek a csatlakozóját beépítettem.
Falazni jó érzés, látni hogy nő egyre magasabbra az építmény. Elég lassan haladtam, sokat szorongattam a kőműves kanalat, aprólékosan becsináltam minden falat habarcsot, és közben más munkálatok miatt többször megszakítottam a kéményépítést. Végül a cserépig raktam fel, a tetőn kívül az idén folytatom még 3 métert, hogy legalább 80 centivel a tető gerince fölé emelkedjen.
Rajz a falazott kéményekre vonatkozó előírásokról (forrás ismeretlen)
Ezermester - A kéményekről
Információs portál a kéményekről
Tűzimádó - Kémények méretezése
Bautrend - Falazott kémények
Csináld magad - Kémények
Woodheat - All About Chimneys

Nincsenek megjegyzések: